Karakter boyutu : 12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
Cıvaoğlu’nun ‘Müslüman Zihinler’ yorumu
25 Eylül 2010 / 13:49
Güneri Cıvaoğlu, Prof. Riaz Hassan adında Pakistan asıllı bir öğretim üyesinin Müslüman Zihinler isimli kitabını köşesine konu ediyor. Kitapta yapılan araştırmaların oranları verilirken Cıvaoğlu da Türkiye adına çıkan düşük oranlardan mutluluk duyuyor.

İslam denildiğinde klasik olduğu vechile burada da Başörtüsü ve İslami giyim tarzı üzerinden tartışma yapılıyor. Cıvaoğlu yazısının sonunda, anlatılanlara dayanarak Türkiye’nin Malezya ya da İran olmayacağını öne sürüyor ve toplumsal uzlaşma için gereken empati’nin Laik/demokratik çatı altında mümkün olduğunu iddia ediyor. Halbuki Laik/demokratik yapının ürettiği toplumsal anlayış maalesef insanları empati yerine çatışma kültürüne dayanıyor. En azından demokrasinin oturmuş olduğu ülkelerde bu daha belirgin şekilde görülebiliyor.

 

Müslüman zihinler

 

Güneri CIVAOĞLU-MİLLİYET

 

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan dün “AKP’nin gizli ajandası olmadığını, geride kalan 8 yıllık AKP iktidarının bunu kanıtladığını, hâlâ kaygısı olanlar varsa bunu gidermenin gene kendilerine düştüğünü” söyledi.

Gerçekten...

8 yıldır gündemden düşmeyen sorudur bu:

“Türkiye nereye gidiyor?”

Son okuduğum kitaplardan birinin adı “MÜSLÜMAN ZİHİNLER”

Yazarı Pakistan asıllı Avustralya Üniversitesi’nde yıllarca ders vermiş olan profesör Riaz Hassan.

7 ülkede İslami zihniyeti çeşitli açılardan araştırdı.

Aldığı sonuçları bu kitapta topladı.

Şimdilerde bir kitap için daha araştırmalarını sürdürmekte; “İntihar Bombacılığı: Hayatın Silah Olarak Kullanımı...”

“MÜSLÜMAN ZİHİNLER” araştırmasında 7 ülkeden biri de Türkiye.

Önce Prof. Riaz Hassan’a göre İslam’da kadının “belirleyici” özelliği olduğu genel bulgusunu yansıtmak gerekir.

Kadının statüsü, giyimi (örtünmek) kadınla erkek arasındaki siyasal, sosyal, ekonomik, egemenlik ve daha bir dizi alanda farklılığın altını çiziyor.

“Kadın oy kullanamaz... İmamlık yapamaz... Camide erkeklerle birlikte toplu cuma namazı kılamaz... Ve elbette kadın peygamber olamaz...”

Kitapta çok özel alanlara da girilmiş.

Bazı “ulema” görüşlerine göre, “kadının sutyen takması bile caiz değil.”

Gerekçesi; “kadının böylece olduğundan farklı göründüğü, bunun Kuran’ın men ettiği sahtekârlığa girdiği...”

Kadının eşiyle birlikte taksiye binmesi halinde “erkek şoförü tahrik edebileceği için parfüm kullanmaması” gibi bir dizi “fetva (responsum)” sıralanıyor kitapta.

Peki...

Türkiye’nin bu zihniyet coğrafyasına kayabileceği kaygısı mı var?

Kitaptaki araştırma sonuçlarında bu sorunun cevapları için “düşünce üretim malzemesi” var.

Aşağıdaki satırlarda cevapları yansıtıyorum.

 

TÜRKİYE FARKI

Profesör Riaz Hassan’ın “MÜSLÜMAN ZİHİNLER” kitabında 7 İslam ülkesi arasında Türkiye ve Kazakistan diğerlerinden çok farklı bir görüntü çizmekte.

Kazakistan uzun yıllar “ate (Tanrı tanımaz)” komünist yönetim altındaydı. Devlet baskısına rağmen “Müslüman” kimliğini bırakmadı.

Ama...

Endonezya, Pakistan, İran, Mısır, Malezya gibi ülkelerdeki katı İslam uygulamalarını ve zihniyetini yansıtan bir ülke değil.

Prof. Hassan’a göre Türkiye yüz yıla yaklaşan süre “kesin laik” çizgide kaldığı için, Kazakistan kadar olmasa da ılımlı İslam zihniyeti kategorisinde.

Bunu rakamlarla ortaya koyuyor.

Kısaca sonuçları sunuyorum.

İlk soru şu:

“Kadınlar, cinsel bakımdan çekicidir ve toplumdan soyutlanmaları, örtünmeleri erkeklerin korunması için gereklidir. Katılıyor musunuz?”

“EVET” diyenlerin oranı Endonezya’da yüzde 86, Malezya’da yüzde 89, Pakistan’da yüzde 78, Mısır’da yüzde 77, İran’da yüzde 63...

Türkiye’de ise sadece yüzde 33...

Kazakistan’da yüzde 28...

Diğer 5 İslam ülkesiyle Türkiye ve Kazakistan farkı apaçık ortada.

 

İslami giyim

Diğer soru:

“Kadınlar, İslami giyim kurallarına uymalıdır. Katılıyor musunuz?”

“EVET” diyenlerin oranları Mısır’da yüzde 98, Endonezya’da yüzde 96...

Yani neredeyse bu iki toplumun tamamı “EVET” demiş.

Malezya ve Pakistan da öyle; yüzde 94, yüzde 92...

İran’da bu oran biraz daha aşağıya düşüyor; yüzde 78...

Türkiye’ye gelince “EVET” oranı yüzde 56...

“Başörtüsü” eksenli siyasetin prim yapması ile örtüşen bir oran.

Kazakistan’da ise bu oran sadece yüzde 38...

Bu da devletlerin dine dayalı siyaset yapmamaları halinde o toplumlarda “İslam zihniyeti” farklılaşmasını göstermekte.

Bir soru daha:

“Hicab (örtünme) iffete katkıda bulunur mu?”

“EVET” cevabı verenlerin oranı Malezya’da yüzde 94, İran’da yüzde 84, Türkiye’de yüzde 44...

Örtünmeyi kadının iffeti için ölçü olarak görmek hadi “bağnazlığı” demeyeyim de “açısı” neyse ki Türkiye’de bu kadar dar değil.

Ve akıllara ziyan bir soru:

“Erkekler, kadınların başında olmazsa kadınlar tüm insani değerleri unutur ve aile parçalanır. Katılıyor musunuz?”

Burada gene ülkelerin büyük çoğunluğunda “EVET” çok yüksek.

Tek önemli fark Türkiye ile Kazakistan’ın yer değiştirmiş olması; Türkiye yüzde 29, Kazakistan yüzde 36...

 

EĞİTİMİN ÖNEMİ

7 İslam ülkesinin tamamında yukarıdaki sorulara “EVET” diyenlerin oranı “üniversite veya mesleki öğretim almış olanlar arasında” düşüş gösteriyor.

Hele Türkiye’de açık fark yapıyor.

Yukarıdaki soruların sırasıyla yüzde 18, yüzde 37, yüzde 28 ve yüzde 16...

Liseden daha düşük eğitim almış olanlar arasında ise aynı sıralama şöyle...

Yüzde 74, yüzde 65, yüzde 60 ve yüzde 60...

Buradan “Türkiye’nin diğer ülkelere göre daha ılımlı oranlar sergilemesinin nedeni eğitimli olan kesimin eğitimsiz ya da az eğitimli olan kesimle oluşan yüksek oranı aşağı çekmesi.”

.................

Sonuç:

“Türkiye’de sosyal yapı Malezya, İran, Pakistan eksenlerine kaymaz... Örtünme, bu ülkenin bir gerçeğidir. Örtünen ve örtünmeyenlerin bir arada yaşayacağı toplumsal uzlaşmayı ve karşılıklı empatiyi oluşturmalıyız... Bu da ancak laik/demokratik devlet çatısı altında mümkündür.”

DİĞER HABERLER
YAZARLAR
Haberler
Kavram
Ercümend Özkan
POSTA LİSTESİ
Foto Galeriler
Video Galeriler
HAVA DURUMU
Ankara
7 / 13 °C
Hakkari
-5 / 8 °C
İstanbul
8 / 17 °C
İzmir
10 / 17 °C